Miért (ne) csinálj több Kegelt?

Gyere, guggolj le mellém, elmesélem…

“Ami feszesebb, az nem erősebb. Csak feszesebb.”
– Katy Bowman

Vagyis nem biztos, hogy a Kegel gyakorlatok azt a hatást érik el, amit szeretnél.
A Kegel megpróbálja erősíteni a medencefeneket, de valójában csak befelé húzza a keresztcsontot, ezzel tovább feszíti és egyúttal gyengíti a medencefenék izmait. A keresztcsont előre dőlését a fenék és csípő izmai ellensúlyozzák. Akinél ezek gyengék (lapos fenék), az hajlamosabb lesz a medencefenék rendellenességeire. Ha hiányzik a lumbális görbület, az a legbiztosabb jele annak, hogy a medencefenék gyengülni kezdett. Egyszerűbben mondva: ha lapos fenékkel túl sok Kegel gyakorlatot csinálsz, az pontosan a medencefenék gyengüléséhez vezethet.
Érdemes az edzés célját, vagy a tünetek okát felderíteni, mielőtt olyan edzésbe kezdesz, ami nem neked való.
Érdekes, hogy a mérnöki munka során mindig először azokat az okokat derítik fel, amelyek valamilyen problémához vezethetnek. Aztán megvizsgálják az adott probléma jellegét, hogy megelőzést, pillanatnyi hibaelhárítást vagy utólagos javítást, esetleg cserét érdemes végezni.  Csak mindezek ismeretében keresik meg az adott feladat leghatékonyabb eszközeit. Vajon miért van az, hogy amikor a testünkkel foglalkozunk, akkor szakember segítsége nélkül keresünk olyan eszközöket, melyek a legkisebb saját erőfeszítés nélküli megoldást kínálnak – valamire. A kiválasztott eszközhöz keresünk laikus ismerőseink körében ismert szakembert, akire rábízzuk, hogy találjon bennünk problémát a saját, jól bevált megoldásához. De ami a legfurcsább a számomra, hogy a szakembertől (valami szégyenérzet, vagy bizalmatlanság okán) a problémát kiváltó okok eltitkolásával, a saját közreműködésünk nélkül (megelőzés, mozgás, diéta, szemléletváltás, stb), kizárólag az utólagos, ám azonnali, csereszabatos eredményeket várjuk.
A Kegel-vita alapja egy nagyon egyszerű kérdés: az erősítésbe vetett hit erőltetése. A Kegel izom-összehúzódást produkál. Azoknál a nőknél, akiknek szoros medencéjük van, a rendszeresen végzett koncentrikus összehúzódások csak súlyosbítják a feszültséget. Az izom hosszától független az erőkifejtő képessége, vagyis a feszítéstől nem lesz erősebb, csak még feszesebb. Vagyis ha az izom gyenge vagy elégtelen az ereje, attól sem lesz erősebb, ha tovább feszítjük, tehát a koncentrikus összehúzódástól sem.

“Guggolj naponta 300-at és könnyen fogsz szülni”
–  Ina May Gaskin.

Sohasem foglalkozunk annyit a medencefenékkel mint amikor áldott állapotban vagyunk. Hogyan erősíthetnék a várandós nők a medencefenék izmait, a Kegel-gyakorlatok feszítő hatása helyett (vagy mellett)? Nyilván valami olyan gyakorlattal, amely rugalmassá teszi az izmokat és megfelelő szögben tartja a keresztcsontot. Az egész a medencefenék és a keresztcsont egymáshoz viszonyított helyzetén múlik. Némi tudatosság a napod során, amikor ülsz, állsz, gyalogolsz, néhány guggolással együtt helyreállítja ezt és megoldja a medencefenék problémáit. Ha beszerzel egy guggoló sámlit (igen, ez a manapság divatba jött WC-sámli, a “Squatty Potty”), akkor még külön időt sem kell rá szánnod.
A guggolás nagyon hasznos tornagyakorlat. Mit is mondok, hiszen ez nem gyakorlat, hanem az egyik leggyakoribb emberi mozdulat a mindennapokban. Tudom, a 300 elég extrém, de minél inkább beépíted ezt a mozdulatot a mindennapjaidba, annál többet teszel a medencefenék-problémák ellen. Még csak nem is a terheléses guggolásról beszélek, nem kell súlyzó. Ha van már pici gyerek a háznál, már biztosan elégszer guggolsz le hozzá. De vannak házimunkák is, amelyeknél szintén lehet a térdelés, hajolás helyett akár a tartósabb guggolást választani.
Nem igazán tudod “elrontani”, de ha érdekel, hogy a Te testarányaidhoz mi a leghatékonyabb tartás guggolás közben, gyere el és megmutatom!
Lívia.

Ui: majd elfelejtettem: ez az egész medencefenék-probléma nem kapcsolódik a terhességhez. Még csak nem is csupán női dolog. Talán azt hallottad, hogy a terhesség során kialakulhat PFD. Nem, nem a terhesség során alakul ki a PFD. Mondom még egyszer: a problémát nem a terhesség okozza, hanem a probléma okozhat nehézséget a terhesség során. Honnan tudom? Onnan, hogy számtalan nő él szülés után is problémamentesen, és rengetegen vannak, akik sosem szültek, mégis problémáik vannak a medencefenék izmaival. Például a férfiaknak, akiknél szintén okozhat nehézségeket ugyanez a rendellenesség. Igen, srácok, ti is olvassátok el ezt. Olvassátok el és beszéljétek meg egymással. Mondjuk a konditeremben, guggolás közben… 🙂